S37 – Oltre la “new retail geography”: teorie, politiche e pratiche dei luoghi del commercio nella città / Beyond the “new retail geography”: theories, policies and practices of retail places in the city

COORDINATORI: Libera D’Alessandro, Università di Napoli L’Orientale; Enrico Nicosia, Università di Macerata; Carmelo Porto, Università di Messina.

ABSTRACT

SLOT 1
CHAIR: Libera D’Alessandro, Enrico Nicosia, Carmelo Porto

Carles Carreras
On The 25th Anniversary Of The Cultural Logic Of Late Capitalism. The Long Wave Of The Consumer’s Society

Sergi Martínez-Rigol
Can we talk about the retail gentrification?

Lluís Frago Clols, Alejandro Morcuende González, Eduard Montesinos Ciuró
The Dialectics Public-Private In The Restructuring Of Consumption Spaces: Some Barcelona Cases

Kenji Hashimoto
The vacant stock problem on the local city center and the issues of city policy in Japan

Chella Tarik, Alouat Mouhamed, Bouder Abdelmadjid
Gestion Urbaine Et Transport De Marchandises a l’aire Metropolitaine D’ Alger

SLOT 2
CHAIR E DISCUSSANT: Libera D’Alessandro, Enrico Nicosia, Carmelo Porto

Caterina Cirelli, Teresa Graziano
Le startup nel commercio: luoghi, spazi e attori dell’innovazione

Giorgio Limonta, Gabriele Cavoto
I VGI come strumento per la definizione di una geografia degli spazi commerciali dismessi

Mario Paris, Giorgio Limonta
Studiare gli effetti della dismissione commerciale sui sistemi d’offerta urbani. Tendenze, opportunità e temi aperti

Gaetano Sabato
Georeferenziazione e spazi del commercio: una prospettiva culturale